+32 (0) 2 555 06 00
info@zinnema.be
De Belgisch-Jamaicaanse genderfluïde artiest Alex Perry begon op 8-jarige leeftijd teksten te schrijven en verfijnde later ook hun vocale techniek. Puttend uit neo-soul, reggae/dub en experimentele muziek werkt Perry bij Zinnema aan een single en EP dat taboes wil uitdagen en aanzetten tot discussie en reflectie over sociale kwesties.
Blaise Turikumwe (1993) is een veelzijdige fotograaf. Bij Zinnema werkt hij aan een expo die de gevolgen van covid verkent, met focus op verslavingsgedrag in het stedelijk landschap. Zijn fotografische lens legt de diversiteit van deze fenomenen vast: van openbaar druggebruik tot de alledaagse afhankelijkheid van technologie.
Brussels Volkstejoêter. De naam zegt het helemaal, want dit bonte gezelschap speelt voor een breed volk in het Brusselse dialect. Omdat niets méér verbindt dan een schaterende lach, plukt deze compagnie vrolijk uit billenkletsers, kluchten, vaudevilles en absurde of donkere comedy’s met een maatschappelijke knipoog. Bovendien onderscheidt het theatergezelschap zich door de bijzondere aandacht die het schenkt aan een oerdegelijke artistieke begeleiding van zijn acteurs.
L.E.A.D. of Live to Expresse A Dream is een artistiek team met als doel creatieve en innovatieve producten en diensten te verlenen. L.E.A.D. ontstond in 2008 en bouwde unieke ervaringen op met verschillende met kunstenaars, productiehuizen, theaters en televisie. L.E.A.D. biedt een open deur aan ieder creatief persoon die een project wil uitwerken maar (nog) niet over de noodzakelijke middelen beschikt om dat te realiseren.
Laura Nsengiyumva omschrijft zichzelf als een “artivist” en combineert zo haar artistieke praktijk met haar activistische engagement. Laura is architecte van opleiding en is een multidisciplinaire kunstenares. Haar werk varieert van tijdelijke installaties tot video-installaties en performance kunst. Ze identificeert haar werk als de uitdrukking van een diasporische ervaring. Dekoloniale kritiek staat centraal in haar praktijk en biedt een antwoord aan de behoefte om deze kritiek vorm te geven en zo nieuwe sociale verbanden te creëren.
Theater Erasmus is een groep enthousiaste toneelliefhebbers die ervaring en traditie paart aan hoge kwaliteit en vernieuwing. Hun uitgangspunten zijn ongebondenheid, onafhankelijkheid en een vrijwillig karakter. Het doel van hun voorstellingen is om op creatieve wijze het publiek een originele en Nederlandstalige visie te geven op de wereld van nu, de toekomst, maar ook het verleden. Daarbij staan de vrije keuze van de regisseur en de productieleiding wat betreft de voorstelling en de vormgeving voorop.
Het Brussels koor De Zinnefolee ontsproot uit een idee van Be Brusseleir en Zinnema tijdens De Week van de Amateurkunsten in Brussel in 2010. Bij de koorleden van alle leeftijden bleef het zangbeestje al die jaren kriebelen. Sommigen zijn totaal onervaren, anderen houden er een stevige muzikale basis op na, maar allen blinken ze uit door hun charmante en enthousiaste interpretatie van de nieuwe composities van Guido Shiffer. Zijn teksten komen tot stand tijdens de repetities zelf, in nauwe samenwerking met de Zinnefoleekes. Drie succesvolle producties zagen het licht: “Cinema Vérité”, “Radio Vintage” en “De Zeuktocht”. Deze gekke bende zingt in een losse sfeer, soms met een vleugje nostalgie, soms met een grote mond, maar altijd met een flinke dosis zwans en ambiance.
Dhiaa Biyaa is een Marokkaanse fo-
tografe en filmmaker die in Brussel
woont. Na het behalen van haar bach-
elor in beeldtechnieken aan het Institut
supérieur des métiers de l’audiovisuel
et du Cinema in Rabat, vervolgde ze
haar master Film aan de LUCA School
of Arts.
In haar werk laat Dhiaa zich inspireren
door de normaliteit van het dagelijkse
leven en de onderliggende schoonheid
van menselijke (inter)acties. Eenvou-
dige verhalen vormen het onderwerp
van haar werk. Ze vertelt die graag
binnen een precieze lens, beknopte
kadrering en compositie. In al haar
werk maakt Dhiaa gebruik van beeld-
materiaal, poëzie en veel observatie.
Margot Delaet is dichter, vertaler en
fotograaf. Ze behaalde een master
Wijsbegeerte aan de KU Leuven en
specialiseerde zich in politieke filosof-
ie. Tijdens haar residentie in Zinnema
schrijft ze een monoloog over zorg
gegrond in de feministische traditie.
flo*souad benaddi werkt samen met Leo Ren O’Faigan
aan collectieve proeverijen en queer tea time. Samen zijn
ze begonnen met het ontwikkelen van recepten geba-
seerd op hun onderzoek naar hormonen die in voedsel en
planten voortkomen. Ze gaan nieuwe recepten testen en
delen met het publiek in de hoop een zintuiglijke ervaring
te creëren voor trans* personen en hun vrienden.
Dit project maakt deel uit van het bredere Hormono-
botanik. Dit trans*-disciplinaire werk richt zich op de
verbanden tussen medicinale planten en hun gebruik in
gendertransitie.
Esperanza Mbappe Ruiz, 24 jaar, is een performer en student in installatie en performance aan de École de Recherche Graphique (ERG). Ze behaalde eerder een bachelordiploma aan de Université Libre de Bruxelles (ULB), waar ze betrokken was bij verschillende samenwerkingsprojecten. Dit gaf haar de kans om regie te voeren, culturele en artistieke evenementen te organiseren, een fanzine te schrijven, en een festival voor ULBCulture op te zetten.
Sinds anderhalf jaar is ze lid van het collectief FATSABBATS, waar ze heeft bijgedragen aan de organisatie van diverse evenementen. Momenteel werkt ze samen met de kunstenaar NMSS (@nxmxsis3000) aan haar eerste EP, 'Del Agua', vergezeld door een scenografie die zich aan verschillende ruimtes kan aanpassen. In haar werk streeft Esperanza ernaar om zowel de politieke als de artistieke waarde van intimiteit te benadrukken.
Meike de Roest werkt bij Zinnema aan haar eerste solovoorstelling Levenslijn. Meike schrijft, maakt theater en speelt baritonsaxofoon. In haar artistieke werk creëert ze een safe space om te praten over (mentale) gezondheid en de impact van ziekte. Eerder maakte ze de podcast ‘Kaal is ook een kapsel’ waarin ze andere twintigers interviewt over hun ervaring met kanker.
Kenza Deba is een krumpdanseres en performer. Als lid van de Drickx Fam vertegenwoordigt ze haar dans in battles (Illest, EBS, etc.) en shows (Les Ardentes, Lezarts Urbains, Fresh danseres in “La Nouvelle École”...). Ze maakte haar creatieve debuut in 2019 met een eerste optreden in de voorstelling Speak van Hendrickx Ntela. Daarna trad ze op naast Joëlle Sambi en Sara Machine in Angles Morts en vervolgens in Fire Will Become Ashes but Not Now, een gezamenlijke productie van Pitcho Womba Konga en Mike van Alfen. Ook nam ze deel aan L'Enfant Mascara, geproduceerd door Barbaque Compagnie. Ze is actief in de krumpgemeenschap met onder andere How to Fix Your Krump, een event dat streeft naar kennisoverdracht tussen oude en nieuwe generaties met workshops onder leiding van internationale krumpdansers. Het initiatief heeft haar zesde editie achter de rug. Tegelijkertijd is ze lid van het vrouwelijke collectief Ruthless, waarmee ze deel zal nemen aan de Francophonies in Kinshasa.
Ismail Matar is een Palestijnse beeldend kunstenaar en kalligraaf, geboren en getogen in het vluchtelingenkamp Khan Younis in Gaza. Hij woont nu in Brussel. Zijn muurschilderingen in de vluchtelingenkampen van Gaza brengen krachtige boodschappen over hoop en veerkracht. Matar heeft deelgenomen aan talloze internationale tentoonstellingen, waarbij hij zijn Palestijnse wortels vermengt met thema's van hoop. In 2022 werd hij uitgenodigd door het Koninklijk Dramatisch Theater van Zweden om bij te dragen aan een artistieke productie, wat een keerpunt in zijn carrière betekende.
Zijn werk blijft diep geïnspireerd door zijn ervaringen in Gaza en weerspiegelt de veerkracht, hoop en complexiteit van het leven in de regio.
Kunst in dienst van dialoog en hoop.
Tshimundu is een Congolese schrijver. Schrijven begint als een therapie. Daarna past hij zijn teksten aan om het verhaal zo goed mogelijk aan anderen te vertellen. Zijn praktijk is geworteld in spoken-word, poëzie en film. Een lange residentie bij Zinnema stelde hem in staat om uit zijn comfortzone te treden, wat resulteerde in een solovoorstelling die dans, monoloog, film, audio en theater verweeft.
Bernadette Stom (Rhoon, 1964) mocht naar de Kleinkunstacademie van haar vader. Dat heeft ze niet gedaan, maar zijn kleindochter heeft het wel gedurfd. Bernadette werkte meer dan twintig jaar als neerlandicus in het onderwijs. Tegenwoordig is ze dichter, simulatiepatiënt en redigeert ze teksten van aardige mensen. Samen met haar dochter Elisabeth Nienhuis stond ze in de afstudeervoorstelling Zwarte Zeep.
Larissa Viaene (°1990) is beeldend kunstenaar, illustrator en performer. Ze werkt en woont in Brussel. Haar werk bevat abstracte, figuratieve en typografische elementen waarvan de eenvoud en compositie bijdragen aan een zekere poëtische verstilling. Graag speelt ze met diverse technieken: grafiek, textiel, hout, taal, inkt, licht en performance kneed ze samen tot een bijzonder geheel.
Lupe Arens woont en werkt in Brussel, waar ze recent is afgestudeerd als audiovisueel kunstenares. Als artiest richt Lupe zich voornamelijk op het creëren van kortfilms en fotoprojecten. Ze verdiept zich momenteel in de organisatie van kunstevenementen, wat haar in staat stelt haar praktische, artistieke en curatoriële vaardigheden te combineren.
Siham Ennajjary is een krumpdanseres, artiest en model uit Luik, en een kracht in de wereld van de urban dance. Met haar Marokkaanse oorsprong put ze uit haar Amazigh roots een kenmerkende energie die doorschijnt in elke beweging die ze maakt. Als trots lid van de Wild-familie in de wereld van de krump heeft ze haar stempel gedrukt op talloze battles, waarbij ze het publiek betoverde met haar rauwe passie en overlopende creativiteit.
Rachid is een Belgische acrobatische danser van Marokkaanse afkomst, en een symfonie van gevarieerde artistieke bewegingen. Hij maakte kennis met hiphopdans in de bruisende straten van Brussel en mengde deze passie met krump, waardoor hij een unieke stijl ontwikkelde die de culturele grenzen overstijgt.